نوشته شده توسط : ahan

 

قیمت ورق قلع اندود با توجه به تغییرات قیمت ارز در سال‌های اخیر همواره در حال نوسان بوده و ثابت نیست. در وب‌سایت سراج توس شما می‌توانید در لحظه، از قیمت انواع آهن و فولاد اطلاع پیدا کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد انواع آهن و فولاد و نحوه‌ی ارسال آنها، می‌توانید با پشتیبانان ما در شرکت سراج توس تماس بگیرید.

 

ورق قلع اندود چیست

قلع‌اندود کردن که در انگلیسی به‌ آن  Tinning می‌گویند، فرآیندی است که توسط آن، برروی فولاد یا آهن لایه‌ی نازکی از قلع پوشانده می‌شود. محصول نهایی بدست‌ آمده از این فرآیند ورق قلع‌اندود می‌باشد. این ورق اغلب برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود. به ورق قلع در انگلیسی Tinplate گفته می‌شود. قلع فلزی نقره‎ای سفید و بسیار سبک بوده که به راحتی ذوب ‌می‌شود. به‌طور کلی قلع به‌ندرت به‌عنوان یک فلز خالص استفاده می‌شود و معمولا آن را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند تا آلیاژهایی که خواص قلع دارند را ایجاد کنند. این خواص شامل سطح سمی کم و مقاومت بالا در برابر خوردگی است. قلع خصوصیاتی از قبیل: چکش خواری، قابلیت فشار دادن، شکل پذیری بدون شکستن و انعطاف پذیری دارد.

ورق قلع‌اندود یا همان تین‌پلیت، ورق‌هایی با ضخامت ۰.۱۶ میلی‌متر تا ۰.۴۵ میلی‌متر هستند. از ورق قلع‌اندود بیشتر در تهیه‌ی قوطی‌های چای، کنسرو، مواد غذایی و روغن‌های نباتی استفاده می‌شود. جهت مصون‌سازی موادغذایی، یک لایه قلع، روی ورق سرد، پوشانده می‌شود.

ورق فولادی پایه که برای تولید ورق‌های تین‌پلیت یا قلع اندود، مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع فولاد کم‌کربن است که دارای آلیاژ مخصوصی است و به‌روش ریخته‌گیری پیوسته تولید می‌شود.

فولادی که در فرآیند نورد گرم به یک نوار طولانی ورق فولادی تبدیل شده، در فرآیندهای متعدد، نورد سرد شده، به ضخامت مورد نظر کاهش می یابد و به روش‌های آنیلینگ ویژگی‌های مکانیکی از جمله سختی و مقاومت کششی، در آن به اندازه تعیین شده می‌رسد.

روش نورد گرم، در فلزات، سبب ایجاد سطوح صاف و یکنواخت با ضخامت یکسان در ورق‌های قلع اندود، می‌شود.

گاهی اوقات در ورق‌های تین‌پلیت، دو طرف ورق، قلع یکسان ندارد (یک طرف ۲.۸ و طرف دیگر ۵.۶). طرفی که قلع بیشتر دارد، برای داخل ظرف و طرفی که قلع کمتر دارد برای بیرون ظرف مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

 

در ادامه‌ی مطب، شما را با ورق قلع‌اندود بیشتر آشنا می‌کنیم.

ورق قلع اندود

انواع روش تولید ورق قلع‌اندود

ورق‌های فلزی به دو روش قلع ‌اندود می‌شوند:

روش غوطه‌وری

تا سال ۱۹۳۴ ميلادی، قلع‌اندود کردن ورق‌ها به‌روش غوطه‌وری انجام ‌می‌شد که درآن سال، روش الکتروليز براي قلع‌اندود کردن ورق‌ها در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن فرآيند پيوسته‌ی توليد براي نوارهای فولادی، جايگزين روش توليد غير پيوسته ورق شد که هزينه‌ی توليد ورق قلع‌اندود را بسيار كاهش داد. اين نوع ورق‌ها داراي ضخامت قلع زياد و يكسان در دو طرف ورق هستند.

تا قبل از جنگ جهاني دوم، عملاً تمام ورق‌های تین‌پلیت با روش غوطه‌وری ساخته می‌شدند. حال آن‌كه امروزه كمتر از ۶ درصد از كل ورق‌های توليدی به‌روش مذكور تهيه می‌شوند. با روش غوطه‌وری هيچ‌گاه امكان پوشش يكنواخت قلع به‌ميزان كمتر از ۶/۱۹ گرم در مترمربع در دو رويه، ميسر نبود، اما در روش الكتروليت كه پس از جنگ جهاني توسعه يافته‌است، می‌توان تا ۶/۵ گرم در مترمربع، در مجموع دو سطح فولاد را به‌طوریکنواخت از قلع پوشاند. يك نوع از ورق‌های تین‌پلیت كه ورق‌ SCMT نيز ناميده می‌شوند، به دليل خاصيت مسموم‌كنندگي سرب، براي موادغذایي نبايد مورد استفاده قرار بگیرند.

روش الکترولیت

قلع به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از آن روش‌ها، آبکاری الکتریکی قلع روی فلزات مختلف است. در آبکاری الکتریکی، از طریق جریان برق لایه‌ی نازکی از قلع روی سطح فلز یا آلیاژ رسوب داده می‌شود. این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به‌صرفه است زیرا فلزات و آلیاژهای مورد استفاده به‌عنوان زیرلایه و همچنین تجهیزات دیگری که در فرایند آبکاری مصرف می‌شوند، ارزان هستند. آبکاری الکتریکی از نظر نوع جریان به دو دسته جریان مستقیم و پالسی تقسیم می‌شود. از دیدگاه صنعت، روش پالسی در آبکاری بیشتر فلزات، محصولی سخت‌تر و سطحی مقاوم‌تر ایجاد می‌کند.

روش جدید قلع اندود کردن

برای قلع اندود کردن قطعات آهن به تازگی در فرانسه یک فرایند جدید ثبت شده‌است. ابتدا قطعه آهن با اسیدسولفوریک رقیق شسته می‌شود، سپس وقتی کاملاً تمیز شدند، در آب گرم قرار می‌گیرند. بعد از آن قطعات را در محلول اسیدهیدروکلریک، مس و روی فرو می‌برند و در آخر داخل حمام قلع که دارای مقدار کمی روی نیز هست، غوطه‌ور می‌کنند. هنگامی که قلع اندود کردن تمام می‌شود، قطعات داخل آب در حال جوش غوطه‌ور می‌شوند و فرایند با قرارگرفتن قطعات در شن گرم که باعث نرم شدن آهن می‌شود، به پایان می‌رسد.

برای خرید انلاین ورق قلع اندود به وب سایت سراج توس مراجعه کنید.

ویژگی ورق قلع اندود

ورق‌های تین‌پلیت ویژگی‌های زیادی دارند و همین خصوصیات سبب شده‌است که از این نوع ورق‌ها در مصارف مختلف استفاده‌شود، این ویژگی‌ها عبارتند از؛ استحکام، قابلیت شکل‌پذیری، خاصیت غیرخورندگی، جوش‌پذیری، خاصیت ضدزنگ‌زدگی، مقاومت بالا، انعطاف پذیری، ضخامت یکنواخت، عدم فرسایش زود هنگام، درخشندگی و همچنین این ورق‌ها، دارای ویژگی لحیم‌کاری آسان می‌باشد. علاوه برآن از ورق قلع‌اندود در صنعت بسته‌بندی، تولید قوطی، بطری برای نگهداری طولانی مدت موادغذایی استریلیزه، تجهیزات پخت، قطعات رادیو و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای ورق قلع‌اندود

ورق‌های قلع‌اندود به‌دلیل خاصیت ضدزنگ، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری بالا و ضخامت کم برای انواع بسته بندی‌های فلزی استفاده می‌شود و نقش غیرقابل انکاری در صنعت بسته‌بندی محصولات دارد.

قطعات خودروسازی

در صنعت خودروسازی از ورق قلع‌اندود در فیلترهای روغن، واشرهای درزبند سرسیلندر و قطعات الکتریکی ماشین آلات و …. استفاده می‌شود.

ساختمان‌سازی

از ورق‌قلع‌اندود در صنعت ساختمان‌سازی در مواردی همچون فاصله نگهدارها برای شیشه دوجداره، نرده‌های سقف کاذب، بازتابنده‌های نور، پرده‌های رادیاتور، شیرهای تقویت شده، در پوشش بام و پوشش نمای صنعتی و تجاری، لوازم جانبی ساختمان و … استفاده می‌کنند.

لوازم منزل

در لوازم خانگی و لوازم منزل، از ورق‌های قلع‌ اندود استفاده فراوانی می‌شود که از جمله آنها، می‌توان به قالب‌های کیک، قطعات سازنده‌ی کپسول گاز، کنسرو سازی، اسپری‌ها، ساخت بطری‌های مواد نوشیدنی، سربطری و بسته بندی مواد غذایی اشاره‌کرد.

تجهیزات الکتریکی

بیشترین استفاده از ورق‌های قلع‌اندود در تجهیزات الکتریکی، انواع کاور باتری و روکش برخی از قطعات الکتریکی می‌باشد همچنین برای ساخت فیلم‌های عکاسی و روکش محافظتی برای کابل‌های فیبر نوری نیز از ورق قلع‌اندود استفاده می‌کنند.

 

 

ورق قلع اندود

انواع استاندارد تولید ورق قلع‌اندود

استاندارد DIN آلمان

این استاندارد یکی از استاندارد‌های بین‌المللی مربوط به کشور آلمان می‌باشد که مجموعه‌ای از قوانین و مقررات ساخت، تولید، اندازه‌گیری و تست محصولات و تولیدی صنعتی است. استاندارد DIN آلمان جزو استانداردهای سخت‌گیرانه در زمینه‌ی تولید لوله و اتصالات پلی‌اتیلن در دنیا می‌باشد که اکثر تولیدکنندگان بزرگ دنیا از این استاندارد برای تولید محصولات استفاده می‌نمایند.

استاندارد ASTM

نام کامل آن American Society for Testing and Materials یا انجمن آمریکایی آزمون و مواد است که با کوشش‌های بنجامین دادلی ذر سال ۱۸۹۸ برای سر و سامان دادن به تولید ریل‌های راه آهن تاسیس شد. حدود ۱۳۰۰۰ استاندارد ASTM بیش از ۱۴۰ صنعت مختلف، از فولاد و نیروگاه هسته‌ای گرفته تا پارچه و ماژیک وایت برد را پوشش می‌دهند.

آشنایی با استانداردهای ASTM : ASTM یک سازمان بین‌المللی توسعه‌ی استاندارد است. این سازمان استانداردهای فنی را به‌صورت داوطلبانه تعریف و به چاپ می‌رساند. این استانداردها گستره‌ی وسیعی از مواد، تولیدات ، سیستم‌ها و وسیله‌ها را شامل می‌شود.

ASTM مانند سازمان‌های استاندارد دیگر از جمله؛ BSI ( استاندارد بریتانیا)، DIN (سازمان استاندارد آلمان ) و AFNOR (سازمان استاندار فرانسه ) است ولی با این تفاوت که این سازمان، یک هیئت استاندارد ملی نیست که در آمریکا وظیفه‌ی توسعه‌ی استاندارد را داراست. در حقیقت در آمریکا ANSI ) American National Standards Institue ) وظیفه‌ای مانند سازمان‌های بالا را بر عهده دارد. به‌هرحال ASTM ، یک عملکرد کنترلی بین توسعه‌دهندگان استاندارد در آمریکا دارد و این ادعا را دارد که بزرگترن ارگان توسعه دهنده‌ی استاندارد در جهان است.

بهترین قیمت انواع ورق‌های فولادی را در وب سایت سراج توس جستجو کنید.

 

ورق قلع اندود

تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه، زیر مجموعه‌های فعالی در صنعت فولاد کشور دارد که هرکدام در بخش‌های مختلف توسعه یافته‌اند و برخی از آنها تشکیل‌دهنده‌ی گروه‌های زیرمجموعه و فعال دیگری در صنایع می‌باشند. از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های زیر اشاره‌نمود:

شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال بختیاری، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، شرکت فلز تدارک، شرکت توکا فولاد و …

ورق قلع‌اندود ضخامت ۰.۲۳ میلی‌متر در کارخانه‌ی فولاد مبارکه‌ی اصفهان، تولید می‌شود. ورق فولادی، از طریق فرآیند الکترولیت اسیدی با محلول فرواستان، با لایه‌ی نازکی از قلع پوشانده شده‌است. دراین روش، ورق را به‌روش الکترولیتی و سپس با آب شستشو داده و وارد حوضچه‌های الکترولیت می‌کنند. طی پنج مرحله، شمش خالص قلع که به‌عنوان آند قرارداده می‌شود، روی سطح ورق فولادی که نقش کاتد را ایفا می‌کند نشانده می‌شود.

سپس ورق وارد کوره مافل با دمای ذوب قلع شده و سریع سرد می‌شود که علاوه بر افزایش خاصیت چسبندگی، براقیت سطح نیز بیشتر می‌گردد. امکان قلع‌اندود کردن دو سطح ورق هم وجود دارد. جهت افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون سطحی و تغییر رنگ سطح ورق در طول مدت نگهداری در انبار، طی یک عملیات شیمیایی، لایه‌ای از کروم روی سطح ورق رسوب می‌دهند. در پایان این مرحله و پس از شستشوی ورق با آب و خشک‌ کردن با هوای گرم، به‌منظور محافظت از آسیب‌های سطحی هنگام بسته‌بندی و حمل ونقل، به‌روش الکترواستاتیک‌، لایه‌ی بسیار نازکی از روغن، روی دو سطح ورق می‌نشانند.

با انتخاب دمای تمپر مناسب برای این محصولات می‌توان شکل‌پذیری و خواص استحکامی خوبی را انتظار داشت. این ورق‌ها با خاصیت لحیم‌پذیری، جوش‌پذیری و غیرسمی بودن، کاربرد وسیعی در صنایع‌غذایی، از جمله تولید قوطی‌های کنسرو، قوطی‌های کششی، سر و کف قوطی‌های سه‌تکه، صنایع شیمیایی، دارویی، رنگ، ساخت فیلتر روغن، گازوئیل، هوا و آب برای کامیون، اتوبوس، تراکتور و ماشین‌آلات سنگین، صنایع اسباب‌بازی و باتری‌سازی دارد.

در وب‌سایت سراج توس شما می‌توانید از قیمت ورق قلع اندود اطلاع پیدا کرده و جهت خرید اقدام کنید. پشتیبانان و کارشناسان فروش ما در شرکت سراج توس همواره آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند.  

 

 
 


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ahan

به گفته شفقنا – شرکت بازرگانی تولیدی سراج توس، با ۲۵ سال سابقه در صنعت فولاد، فعالیت خود را با هدف واردات و صادرات، تهیه و عرضه‌ی محصولات فولادی از جمله؛ ورق‌های فولادی نورد گرم و سرد، ورق‌های گالوانیزه و دیگر محصولات در این حوزه، آغاز نموده و با اعتقاد راسخ به لزوم افزایش و بهبود رضایت مشتریان، خود را ملزم به ارائه خدمات باکیفیت و بی‌نظیر می‌داند. درحال حاضر شرکت سراج توس یکی از معتبرترین تأمین‌کنندگان انواع ورق‌های فولادی، مقاطع فلزی و نماینده‌ی رسمی فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران است.

ورق سیاه

امروزه انواع ورق‌های فولادی، به‌دلیل استحکام و دیگر ویژگی‌هایی که دارند، در بسیاری از صنایع کاربرد داشته و نقش مهمی در زندگی مدرن امروزی ایفا می‌کنند. علت استفاده از اصطلاح ورق سیاه، این است که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده‌ی ورق، در دمای بالا، رنگ محصول مات می‌گردد. به‌همین دلیل از اصطلاح ورق سیاه برای نام‌گذاری این محصول، استفاده گردیده است.

شرکت سراج توس یکی از تامین‌کنندگان ورق سیاه است. نورد گرم، یکی از روش‌های تولید ورق‌های فلزی با ضخامت کم می‌باشد و به ورق تولیدی با این روش در نهایت ورق نورد گرم یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می‌شود.

 

لازم به ذکر است که ورق سیاه یا نورد گرم، کاربرد وسیعی در تولیدات صنعتی متفاوت دارد. مهم‌ترین کاربرد این صفحات، مربوط به تامین مواد اولیه در بخش عظیمی از پروفیل‌ها است. از طرفی، این صفحات در تولید ماشین‌ها و سازه‌های بزرگ و همچنین در ساخت مخزن‌های ویژه کاربرد دارند و به‌همین علت، قیمت ورق سیاه از علل موثر بر نرخ تولیدات صنعتی است.

عرصه‌هایی همچون صنایع ساختمانی، کشتی‌سازی وهمین‌طور صنعت خودرو و سایر صنایع بزرگ، زمینه‌ی ‌مناسبی جهت استفاده از این صفحات است. در پروژه‌‌های عظیم صنعت پتروشیمی و تهیه‌ی مخازن بزرگ و همچنین در ساخت و سازهایی از جمله تولید اسکلت سازه‌‌ها، سوله‌‌ها و صنایعی از این قبیل، کاربرد ورق سیاه بسیار چشمگیر و گسترده است. قطعات ورق سیاه در ابعاد و استانداردهای مختلفی ساخته می‌‌شوند و هر یک در صنعت، کاربرد خاص خود را دارند؛ در نتیجه، در زمان گزینش ورق مورد نیاز، می‌بایست ابعاد و استانداردهای آن‌را به‌عنوان اصلی اساسی در انتخاب مد نظر داشته ‌باشید. در این زمینه، کارشناسان با سابقه‌ی سراج توس آماده‌ی راهنمایی شما هستند.

با توجه به نوع استانداردهای خاصی که در ساخت ورق سیاه استفاده می‌شود، این ورق کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای ورق سیاه می‌توان به این موارد اشاره کرد: مصالح فلزی ساختمان، قطعات خودرو، ساخت آب‌گرمکن، تولید تجهیزات کشاورزی، ساخت رینگ و چرخ، صنایع تانکرسازی، ساخت مخازن خاص کشتی‌سازی، صنایع فلزی سنگین.

انواع ورق‌های فولادی ST37  مجتمع فولاد مبارکه‌ی اصفهان، با ابعاد 1000 و 1250 و 1500 میلی‌متر و انواع ورق سیاه مجتمع فولاد سبا را می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سراج توس از جدول مشخصات ورق سیاه عرضه‌ شده توسط این شرکت، با اطمینان از بهترین قیمت و کیفیت، خریداری کنید.

ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی کاربرد وسیعی در صنعت دارد و از جمله ورق‌های پرکاربرد محسوب می‌شود. اسیدشویی در اصل، برطرف‌کردن اکسید، با غوطه‌ورکردن ورقه‌های فولادی در اسید می‌باشد. در ادامه، شما را با فرایند تولید ورق اسیدشویی و موارد کاربرد آن در صنایع گوناگون آشنا می‌کنیم.

بعد از انجام عملیات نورد گرم روی فولاد، سطح فولاد در معرض اکسیژن هوا قرار گرفته و تشکیل اکسیدآهن می‌دهد. روش‌های زیادی برای حذف اکسیدهای آهن استفاده شده است. روش ترجیحی در فولاد، اسیدشویی فولاد است. در این روش، ورقه‌های فولاد با اسید، شستشو داده می‌شوند. در فرایند اسیدشویی برای حذف ناخالصی‌های سطحی از محلول حاوی اسید استفاده می‌شود. بعد از اسیدشویی، صفحات فولادی برای پاک‌سازی باقی‌مانده‌ی ناخالصی‌های روی ورق اسیدشویی، با آب خالص شستشو داده می‌شوند.

همانطور که گفتیم، ورق اسیدشویی در صنایع مختلف کاربردهای متعددی دارد. بیشترین کاربرد ورق اسیدشویی در تولید لوله و پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان، لوله‌های انتقال آب، نفت و گاز، مخزن‌های مایعات و گازها، است. مخازن تحت‌ فشار، فرم‌دهی مجدد برای محصولات گالوانیزه، فرم‌دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز، تولید قسمت‌های بدنه و قطعات داخلی خودر، رینگ و شاسی و تولید چرخ خودرو، از دیگر موارد استفاده‌ی ورق اسیدشویی است.

در فرایند اسیدشویی برای حذف ناخالصی‌های سطحی از محلول حاوی اسید استفاده می‌شود. بعد از اسیدشویی، صفحات فولادی برای پاک‌سازی باقی‌مانده‌ی ناخالصی‌های روی ورق اسیدشویی، با آب خالص شستشو داده می‌شوند.

فرایند اسیدشویی ورق، از مراحل متعدد تشکیل است که این مراحل شامل: بارگیری ورق، بازشدن کلاف، صاف‌کردن ورق، لبه‌گیری ورق، شستشوی ورق، آغشته‌کردن به اسید اولیه، اسیدشویی، خشک‌کردن ورق، روغن‌کاری و کلاف مجدد است.

اسیدشویی با اسید کلریدریک در زمان‌های قدیم کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته است و از اسیدسولفوریک به‌عنوان ماده‌ی اصلی اسیدشویی استفاده می‌شد. ولی امروزه استفاده از اسید کلریدریک بیشتر در این صنعت مورد توجه قرار گرفته‌است و آن هم به‌دلیل مزایای متعدد استفاده از اسید کلریدریک در این صنعت است.

در ذیل به برخی مزایای استفاده از اسید کلریدریک در اسیدشویی، اشاره می‌شود:

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از اسیدکلریدریک و ترکیبات آن، جنبه‌ی اقتصادی است. روش بهینه جهت اسیدشویی، استفاده از ترکیباتی است که کارخانه‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. این ترکیبات علاوه بر قیمت مناسب، همیشه ترکیب ثابتی دارند و همین امر موجب جلوگیری از اثرات تخریبی حاصل از اسیدشویی می‌شود.

با مراجعه به وب‌سایت سراج توس با انواع ورق‌ اسیدشویی از جمله: ورق اسیدشویی  W22 با ضخامت 4 میلی‌متر و ابعاد 1000 میلی‌متر، فولاد مبارکه‌ی اصفهان و همچنین ورق اسیدشویی ST37 با ضخامت 2 میلی‌متر و ابعاد 1000 میلی‌متر فولاد مبارکه‌ی اصفهان، ورق اسیدشویی ST37 با ضخامت 2.5 میلی‌متر و ابعاد 1250 شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان و … و همچنین نحوه‌ی خرید این محصول و دیگر محصولات فولادی، آشنا خواهیدشد.

برای سفارش انواع ورق فولادی، از جمله ورق اسیدشویی و ورق سیاه با پشتیبانان ما در شرکت سراج توس تماس بگیرید.

 


:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ahan
ورق گرم

فرآیند تولید ورق گرم

عملیات‌های نَوَرد (به انگلیسی: Rolling) در فلزکاری به فرایندی گفته می شود که در آن، ضخامت یک قطعه یا صفحه را کاهش می‌دهند یا سطح مقطع ماده را از طریق نیروهای فشاری اعمال شده توسط غلتک‌ها تغییر می‌دهند.

محصولات نورد گرم (Hot rolling) به علت تماس با اتمسفر هوا، سطحی غیر براق دارند. به همین دلیل، ورق گرم به ورق سیاه نیز معروف است. نورد گرم، برای موفقیت، نیاز به کنترل دمای مناسب دارد. ماده‌ی اولیه باید حرارت داده شود تا به یک دمای یکنواخت برسد.

ورق‌های نورد گرم در دماهای بالا (معمولاً بالاتر از ۹۲۶ درجه سانتی گراد) بوسیله غلتک‌های خط نورد، تولید می‌شوند. معمولا از روش نورد گرم برای فولادهایی استفاده می‌شود که نسبت به تغییر شکل به روش نورد سرد و تحت کشش و فشار، مقاوم هستند و فقط طی مراحل نورد گرم، باید ذوب شوند و مجددا تغییر شکل یابند.

با رساندن دمای فولاد به بالاتر از دمای تبلور، می‌توان آن‌ را به‌راحتی شکل و فرم داد و به سایزهای مختلف تبدیل نمود. نکته حائز اهمیت در دمای مورد نیاز برای نورد گرم، این است که دما باید به‌صورت یکنواخت در سطح فولاد پخش گردد تا غلتک‌زدن و تغییر ضخامت آن نیز به صورت یکنواخت انجام‌ پذیرد. در غیر این صورت، بخش‌هایی که گرمای بیشتری دیده، نسبت به دیگر بخش‌ها، زودتر نورد شده و شکل یکنواختی بدست نمی‌آید. عمدتاً نورد گرم، هنگامی که دما به ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر از دمای تبلور برسد، متوقف می‌شود. سعی ما در وب‌‌سایت سراج توس، بر این است که در ادامه این مطلب شما را با با ورق گرم و انواع آن بیشتر آشنا کرده و به تمامی سوال‌های احتمالی شما در این زمینه پاسخ داده شود.

ورق گرم

مراحل تولید ورق گرم

طی فرآیند نورد گرم، حرکت غلتک‌ها روی فلز مذاب، طول آن را افزایش می‌دهد و از ضخامت آن می‌کاهد. اگر قرار باشد، ضخامت بسیار کمی به فلز داده ‌شود، حرکت غلتک‌ها، فلز را به جلو نمی‌راند بلکه به‌صورت رفت و برگشتی روی فلز حرکت می‌کند تا از ضخامت آن کاسته‌ شود ولی هزینه‌های تواید به شدت افزایش پیدا می‌کند. فولاد نورد شده در شرایط نورد گرم، نیاز به تسطیح بیشتری دارد، مانند گذر از آب‌کاری، یا افزایش مراحل مسطح‌سازی، تا انتهای خط نورد به‌منظور افزایش لایه‌گذاری(حجم)، در کویل‌های دارای ظرفیت محدود.

در مجموع، نوردگرم ممکن است نواقصی را برروی سطح به‌جا بگذارد، مانند فلس یا گود رفتگی‌هایی که نیاز به سمباده‌کشی و پرداخت‌های نهایی دارند تا به سطح صاف و یک‌دستی تبدیل شوند. از این رو کیفیت فولاد نورد گرم، پایین‌تر از فولاد نورد سرد می‌باشد. ورق‌های نورد گرم به‌دلیل تماس سطح آنها با اتمسفر هوا، سطحی غیر براق پیدا می‌کنند. به‌همین علت در بازار به ورق سیاه نیز معروف هستند. برای خرید آنلاین با بهترین قیمت‌های روز به وب‌سایت سراج توس مراجعه کنید. پشتیبانان ما در سراج ‌توس در هر زمان از شبانه‌ روز، آماده پاسخگویی هستند. 

ویژگی‌های ورق گرم

انواع محصولات فولادی از جمله ورق‌های گرم، خواص شیمیایی و مکانیکی مخصوص به خود را دارند و از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کنند. خواص مکانیکی ورق سیاه در هنگام پروسه تولید بهینه می‌گردد. در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه ی سانتیگراد که عمل تبلور مجدد انجام می‌گیرد، به دلیل فشرده شدن فولاد تحت نورد، کریستال‌های در حال شکل‌گیری فولاد ابتدا خرد و سپس در هم قفل شده و گاهاً محتوی عناصر ناخالصی می‌باشد که به سطح می‌رسند. طی این فرآیند، مقاومت فولاد در برابر ضربه افزایش یافته، شکل‌پذیری آن نیز بهبود پیدا می‌کند. می‌توان گفت که از دیگر تاثیراتی که فرآیند تولید ورق سیاه در فولاد ایجاد می‌کند، قابلیت جوشکاری خوب و مقاومت به خستگی در برابر بارهای متغییر می‌باشد.

کاربرد ورق گرم

قابل ذکر است که  ورق سیاه یا نورد گرم، کاربرد وسیعی در تولیدات صنعتی متفاوت دارد. مهم‌ترین کاربرد ورق‌های گرم در صنعت، مربوط به تامین مواد اولیه در بخش عظیمی از پروفیل‌ها است. از طرفی، این صفحات در تولید ماشین‌ها و سازه‌های بزرگ و همچنین در ساخت مخزن‌های ویژه کاربرد دارند و به همین علت، قیمت ورق سیاه، که به آن ورق گرم هم می‌گویند، از علل موثر بر نرخ تولیدات صنعتی است. کاربرد عمده‌ی ورق‌های گرم فولادی در سازه‌های ساختمانی، صنعتی(پروفیل)، لوله‌های انتقال نفت و گاز، نورد دوباره و پوشش‌دهی است و ورق‌های سرد نیز در صنعت خودرو و لوازم خانگی کاربرد دارند. هدف مهندسی نورد فلزات، تغییر شمش یا ورق، به شکل مورد نظر است. محصول نهایی نورد، ورق یا میلگرد است و پس از اتمام تغییر شکل، محصول نهایی به وسیله‌ی دستگاه‌های برشی خط مانند قیچی و اره، به طول مورد نظر برش داده شده و پس ازعملیات تکمیلی و کنترل، بسته‌بندی شده و به انبار محصول، حمل می‌شود. در تولید ورق از دو نوع فناوری مختلف استفاده می‌شود که نام‌های نورد سرد و نورد گرم به آنها اطلاق می‌شود.

ورق گرم

انواع ورق گرم

ورق سیاه

ورق‌های فولادی سیاه (نورد گرم) با نام انگلیسی Hot Rolled Sheet شناخته می‌شوند. نورد گرم، یکی از روش‌های تولید ورق‌های فلزی با ضخامت کم می‌باشد و به ورق تولیدی با این روش در نهایت ورق نورد گرم یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می‌شود.

علت استفاده از اصطلاح ورق سیاه برای محصول تولیدی با این روش این است که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده‌ی ورق، در دمای بالا رنگ محصول مات می‌گردد. به همین دلیل از اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری استفاده گردیده است. با ما  در وب سایت سراج توس همراه باشید. 

انواع ورق سیاه

ورق سیاه در دو نوع ورق معمولی    ST52و ورق صنعتی  ST37 در بازار به فروش می‌رسد، از ورق ST37  بیشتر در مصارف ساختمانی و ساخت سوله‌ها استفاده می‌شود اما از ورق‌های ST52 در مصارفی مانند سدسازی، پتروشیمی و ساخت مخزن‌ها استفاده می‌شود. ضخامت نمونه‌های موجود دربازار در حدود ۶۰ میلی‌متر است؛ این ورق‌ها قابل برش به قطعات کوچکتری هستند. به طور مثال، ورقی با ضخامت ۴ میلی‌متر، ۱۰۰ سانتی‌متر عرض و ۱۲۵ سانتی‌متر طول دارد. برای آگاهی از کاربردهای ورق سیاه با ما همراه باشید.

ورق اسیدشویی

بعد از انجام عملیات نورد گرم روی فولاد، سطح فولاد در معرض اکسیژن هوا قرارگرفته و تشکیل اکسید آهن می‌دهد. روش‌های زیادی برای حذف اکسیدهای آهن استفاده شده است. روش ترجیحی در فولاد، اسیدشویی فولاد است. در این روش، ورقه‌های فولاد با اسید، شستشو داده می‌شوند. به فرایند اسیدشویی در انگلیسی ” Pickling ” گفته می‌شود.

اسیدشویی در اصل، برطرف‌کردن اکسید، با غوطه‌ورکردن ورقه‌های فولادی در اسید می‌باشد. بعد از اسیدشویی، صفحات فولادی برای پاک‌سازی باقی‌مانده‌ی ناخالصی‌های روی ورق اسیدشویی، با آب خالص شستشو داده می‌شوند. برای اسیدشویی از محلول pickle liquor، استفاده می‌شود که معمولاً حاوی اسید است و برای حذف ناخالصی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق گرم

نحوه تشخیص ورق گرم از سرد

فرایند ساخت ورق گرم با ورق سرد متفاوت است. ورق گرم یک فرآیند وابسته به استخراج و ذوب فلزات است که عمدتا با عنوان ورق یا صفحات فولادی تولید می‌شود و بین مجموعه‌ای از رول‌ها قرارمی‌گیرد.

ورقه‌ها به‌سادگی تغییر شکل داده و یا به‌صورت صفحات فولادی برش داده می‌شوند. درجه‌ی حرارت ورقه‌ها بیش از ۱۰۰۰ درجه‌ی فارنهایت می‌باشد.

نورد سرد یکی از فرآیندهای فلزی است که در دمای نزدیک به دمای معمولی اتاق قراردارد و آن‌را با عبور غلتک تغییر می‌دهند. ورق سرد، اغلب برای کاهش ضخامت ورق یا صفحات فولادی استفاده می‌شود و مقاومت و سختی عملکرد فلز را افزایش می‌دهد.

به‌طورکلی، قیمت ورق سرد می‌تواند دو برابر قیمت ورق گرم باشد، زیرا فرآیند کار با ورق سرد پیچیده‌تر از ورق گرم است.

 کاربرد ورق گرم و سرد

ورق گرم، همیشه برای تولید محصولات بزرگ‌تر استفاده می‌شود، زیرا محصولات بزرگ، باید شکل‌های متمایزتری داشته‌باشند. ورق گرم رول شده، به‌عنوان ماده‌ی اولیه‌ی تولید ورق سرد رول‌ شده و ورق روکشی به‌کار می‌رود.

محصولات کوچک‌تر باید با دوام‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشند. برای همین، همیشه توسط فولاد سرد ساخته می‌شوند. ورق سرد محصولی است که از فولاد تهیه می‌شود. این ماده از فولاد داغ ساخته می‌شود و بدون حرارت‌دهی، در دستگاه تراش از ضخامت آن کم می‌شود.

از جمله کاربردهای ورق سرد، می‌توان ازین موارد نام برد: قطعات خودرو، حمام، ساخت و ساز، لوازم خانگی، کالاهای برقی، مبلمان و غیره.

مزایا و معایب ورق گرم در مقایسه با ورق سرد

ورق سرد ابعاد دقیق‌تری نسبت به ورق گرم دارد که توسط فرآیند ورق گرم ایجاد می‌شود. ورق سرد در حال حاضر از طریق فرایند سرد کردن به‌وجود می‌آید که در رسیدن به ابعاد نهایی آن کمک می‌کند.

با این حال، اشکال ورق سرد محدود است و به شکل‌های مدور، مربع، مسطح تغییرشکل می‌یابد. اگر ابعاد با عرض کم و سطح مقطع یکنواخت باشند، اشکال دیگر نیز می‌توانند در زمره‌ی ورق سرد به‌شمار آیند.

در طول فرایند سردکردن، ورق گرم دوباره به شکل‌های مختلف در می‌آید، و به ایجاد محصول نهایی غیرقابل انعطاف، منجر می‌شود. ورق گرم در مقایسه با ورق سرد، قابل انعطاف است و می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد.

وب‌سایت سراج توس مناسب‌ترین قیمت ورق گرم را به‌صورت لحظه‌ای به شما ارائه می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ahan

شرکت بازرگانی تولیدی سراج توس، در آبان سال 75 با مشارکت مدیران با سابقه ی صنعت فولاد و با هدف ایجاد تحولی نوین در صنعت فولاد، تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید قطعات منفصل خودروهای سبک و سنگین مورد نیاز بازار پرداخت و سپس حوزه ی فعالیت خود را در عرصه ی صادرات، واردات و تأمین ورق های فولادی، گسترش داد. درحال حاضر شرکت سراج توس یکی از معتبرترین تأمین کنندگان انواع ورق های فولادی، مقاطع فلزی و نماینده ی رسمی فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران است. با سراج توس همراه باشید تا با دنیای فولاد و محصولات فولادی بیشتر آشنا شوید.

فولاد آلیاژی

زندگی مدرن و هجوم انسان ها به شهرها، پس از انقلاب صنعتی، باعث ایجاد تحولاتی در سبک زندگی بشر شد. فولاد، یکی از آلیاژهایی است که به طور گسترده از گذشته تا حال، در صنایع مختلف کابرد داشته و دارد. نقطه عطف تولید فولاد به سال 1856 برمی گردد، زمانی که هنری بسمر مهندس بریتانیایی، با هدف کاهش هزینه تولید فولاد پا به این عرصه گذاشت و با استفاده از اکسیژن به منظورکاهش کربن موجود در آهن، توانست صنعت فولاد را متحول کند. انقلاب صنعتی دوم یا انقلاب فناوری، با تولید فولاد بسمر آغاز و اوج آن در تجهیز کارخانجات به برق و تولید انبوه بود. در ادامه، با فولاد آلیاژی و نقش موثر آن در زندگی امروز انسان، بیشتر آشنا خواهیدشد.

تفاوت انوع مختلف فولاد، به درصد کربن، عملیات حرارتی انجام شده برروی آن و فلزهای آلیاژ دهنده ی موجود در آن بستگی دارد. فولاد، آلیاژی از چند عنصر است. درصد و نوع عناصری که با آهن ترکیب می شوند و فولاد را تشکیل می د هند بسیار متنوع و متفاوت است. علاوه برآهن و کربن، عناصری مانند؛ سیلیسیوم، منیزیم، گوگرد، فسفر، سرب و ... در ترکیب فولاد به کار می روند. معمولا اصطلاح فولاد آلیاژی برای فولادهای پرآلیاژ که در ترکیب آنها عنصر کربن زیادتری به کار رفته، استفاده می شود. فولاد آلیاژی خود به دو دسته ی کم آلیاژ و پرآلیاژ تقسیم می شود.

همان طور که ذکر شد، نسبت ترکیب عناصر مختلف، بسته به نوع فولاد متغیر است و با توجه به عناصر مختلفی که با آهن و به منظور تولید فولاد ترکیب می شوند، خاصیت فولاد به دست آمده و کاربرد آن نیز تغییر می کند. برای مثال، فولادی که در ترکیب آن کرم و نیکل بالا استفاده شود، خاصیت ضدزنگ بالا دارد و به آن اصطلاحا فولاد زنگ نزن می گویند. به فولادی که در ترکیب آن به نسبت، سرب و گوگرد بالاتری به کار رفته باشد، فولاد خوش تراش گفته می شود .

کاربرد فولاد آلیاژی

فولاد، کاربردهای متعددی در صنعت دارد. از فولاد آلیاژی به منظور ساخت انواع قطعات صنعتی در مقاطع ورق، تیرآهن، میلگرد، شش گوش، چهارگوش، تسمه و... استفاده می شود. استفاده در ساخت ابزار صنعتی، صنایع نفت و گاز، فنرسازی، پیچ و مهره سازی، ابزار و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر، ازجمله دیگر موارد کاربرد فولاد است.

 
تصویر
 

فولاد، پرمصرف ترین فلز صنعتی است و مصارف آن پیوسته افزایش می یابد. امروزه تولید فولاد جهان، نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن در سال است.

شرکت سراج توس، نماینده ی رسمی فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران است. با مراجعه به وب سایت سراج توس از جدول مشخصات انواع فولاد آلیاژی عرضه شده توسط این شرکت، اطلاع پیدا کرده و با اطمینان از بهترین قیمت و کیفیت، از ما خرید کنید.

ورق قلع اندود

از تاریخچه تین پلیت، اطلاعات دقیقی دردست نیست. احتمالا اولین بار تین پلیت، در شهری از کشور چک ساخته و پس از آن به آلمان رفته و در نقاطی از آلمان تولید شده است. در سال 1667 میلادی، مهندس Andrew Yarranfon انگلیسی، در بازدیدی که از شهر درسدن آلمان داشت با ساخت آن آشناشد و آن را گسترش داد. در ادامه ی مطلب با ورق قلع اندود بیشتر آشنا خواهیدشد.

قلع اندود کردن به فرآیندی گفته می شود که طی آن، بر روی فولاد یا آهن، لایه ی نازکی از قلع پوشانده می شود. ورق قلع اندود یا تین پلیت، اغلب برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود. قلع، فلزی نقره ای سفید و بسیار سبک بوده که به راحتی ذوب می شود. از ورق قلع اندود بیشتر در تهیه ی قوطی های چای، کنسرو، مواد غذایی و روغن های نباتی استفاده می شود. جهت مصون سازی موادغذایی، یک لایه قلع، روی ورق سرد، پوشانده می شود. ورق فولادی پایه، که برای تولید ورق های تین پلیت یا قلع اندود، مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع فولاد کم کربن است که دارای آلیاژ مخصوصی است و به روش ریخته گیری پیوسته تولید می شود.

ویژگی ورق قلع اندود

ورق های تین پلیت ویژگی های زیادی دارند و همین خصوصیات سبب شده است که از این نوع ورق ها در مصارف مختلف استفاده شود. این ویژگی ها عبارتند از؛ استحکام، قابلیت شکل پذیری، خاصیت غیرخورندگی، جوش پذیری، خاصیت ضدزنگ زدگی، مقاومت بالا، انعطاف پذیری، ضخامت یکنواخت، عدم فرسایش زود هنگام و درخشندگی. قابل ذکر است که این ورق ها، دارای ویژگی لحیم کاری آسان می باشند. در صنعت بسته بندی از ورق قلع اندود، برای تولید انواع قوطی، بطری برای نگهداری طولانی مدت موادغذایی استریلیزه، تجهیزات پخت، قطعات رادیو و سایر تجهیزات الکترونیکی، استفاده می شود.

 
تصویر
 

کاربردهای ورق قلع اندود

به دلیل خواص فوق الذکر ورق قلع اندود، از آنها برای انواع بسته بندی های فلزی استفاده می شود و می توان گفت که ورق تین پلیت، نقش غیرقابل انکاری در صنعت بسته بندی محصولات مختلف دارد. در صنعت خودروسازی از ورق قلع اندود در فیلترهای روغن، واشرهای درزبند سرسیلندر و قطعات الکتریکی ماشین آلات و غیره، استفاده می شود. در صنعت ساختمان سازی از ورق قلع اندود، در مواردی همچون؛ فاصله نگهدارها برای شیشه دوجداره، نرده ها، سقف کاذب، بازتابنده های نور، پره های رادیاتور، شیرهای تقویت شده، همچنین در پوشش بام، پوشش نمای صنعتی و تجاری، لوازم جانبی ساختمان و ... استفاده می کنند. در لوازم خانگی و لوازم منزل، از ورق های قلع اندود استفاده فراوانی می شود که از جمله آنها، می توان به قالب های کیک، قطعات سازنده ی کپسول گاز، کنسرو سازی، اسپری ها، ساخت بطری های مواد نوشیدنی، سربطری و بسته بندی موادغذایی اشاره کرد. از بیشترین موارد استفاده از ورق های قلع اندود در تجهیزات الکتریکی، می توان از تولید انواع کاور باتری و روکش برخی از قطعات الکتریکی نام برد. همچنین برای ساخت فیلم های عکاسی و روکش محافظتی برای کابل های فیبرنوری نیز، از ورق قلع اندود استفاده می شود.

 


:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ahan

 

 

قیمت فولاد آلیاژی و انواع محصولاتی که قیمت آنها وابسته به نرخ ارز است، در حال نوسان بوده و ثابت نیست. در وب‌سایت سراج توس شما می‌توانید در لحظه، از قیمت انواع آهن و فولاد اطلاع پیدا کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد انواع مشتقات آهن و فولاد و نحوه‌ی ارسال آنها، می‌توانید با پشتیبانان ما در شرکت سراج توس تماس بگیرید.

 

فولاد آلیاژی چیست

فولاد آلیاژی که در انگلیسی به آن ” Alloy steel” می‌گویند، فولادی است که از ترکیب با عنصرهای گوناگون به‌صورت آلیاژ درآمده است. برای بهبود ویژگی‌های مکانیکی فولاد، می‌توان از ۱ تا ۵۰ درصد از وزن آن را آلیاژ کرد.

فولاد در واقع نوعی آلیاژ است. اما تمام گونه‌های فولاد را آلیاژ نمی‌خوانند. ساده‌ترین نوع فولاد که تقریباً می‌توان گفت آهن است (نزدیک به ۹۹٪) خود با عنصر کربن آلیاژ شده‌است. منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگر عنصرها است. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند، عبارتند از: منگنز (پرکاربردترین)، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور. و عنصرهای کم کاربردتر عبارتند از: آلومینیم، کبالت، مس، سریم، نیوبیم، تیتانیم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم.

سعی ما بر این است که در این مطلب، شما را با فولاد آلیاژی و تمام آنچه در مورد این محصول باید بدانید، آشنا کنیم. با ما در وب‌سایت سراج توس همراه باشید. 

 

قیمت فولاد-فولاد آلیاژی

انواع فولاد آلیاژی

همان‌طور که گفتیم، فولاد، آلیاژی است که از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است. اما تمام گونه‌های فولاد، فولاد آلیاژی نیستند. ساده‌ترین نوع فولاد، فولادی است که از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است ولی نسبت ترکیب این دو عنصر بسته به نوع فولاد متغیر است.

آلیاژهای فولاد به دو دسته تقسیم می‌شوند: فولاد کم‌آلیاژ و فولاد پرآلیاژ. در مورد تفاوت این دو نوع از فولاد آلیاژی اختلاف نظر وجود دارد. برخی این تفاوت را ۴ درصد و گروهی دیگر ۸ درصد دانسته‌اند. بطور کلی باید گفت زمانی که صحبت از فولاد آلیاژی می‌کنیم، منظور ما فولاد کم‌آلیاژ است.

از ترکیب عنصرهای ذکر شده با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند مقاومت، سختی، چقرمگی، سایش، سخت شدگی و سختی در دمای بالا، به‌گونهٔ درخور توجهی بهبود می‌یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی‌ها باید عملیات حرارتی روی فلز انجام شود.

برای خرید آنلاین و در لحظه فولاد آلیاژی به سایت سراج توس مراجعه کنید.

کاربرد فولاد آلیاژی

فولاد، کاربردهای متعددی در علم و صنعت دارد. از فولاد به‌منظور ساختن انواع قطعات آهنی و انواع ورق‌های فولادی، تیرآهن، میلگرد و … استفاده می‌شود. فولاد نرم نوع متوسط ۰.۲ الی ۰.۶ درصد کربن دارد و فولاد سخت ۰.۶ الی ۱.۵ درصد کربن دارد و از آنها برای ساخت ابزار آلات فولادی، فنر و کارد و چنگال، استفاده می‌شود.

فولادهای مقاوم حرارتی در محیط‌هایی با دمای بالا و خورنده، تحت شرایط تنش استاتیکی و دینامیکی به‌کار می‌روند. فولاد در ساخت دریچه‌های موتور هواپیما، حامل‌های کوره، واحدهای کراکینگ نفت و توربین‌های گازی به‌کار می‌رود.

ویژگی‌های یادشده در بالا در کاربردهای ویژه‌ای چون پرّه‌های توربین، موتور جت، فضاپیماها و رآکتورهای هسته‌ای بسیار مورد نیاز است. به‌دلیل ویژگی‌های فرومغناطیس آهن، بعضی آلیاژهای فولاد و پاسخی که این آلیاژها در محیط مغناطیسی می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها نیز چنین است.

فرآیند تولید فولاد آلیاژی

همانطور که گفته شد فولادهای آلیاژی غالبا با فلزهای دیگر همراه‌اند. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن، عملیات حرارتی انجام‌شده برروی آن و فلزهای آلیاژ دهنده‌ی موجود در آن بستگی دارد.

فولاد، پر مصرف‌ترین فلز صنعتی است و مصارفش پیوسته افزایش می‌یابد. امروزه، تولید فولاد جهان نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن در سال است. گفته می‌شود فولاد سازی از هندوستان به ایران آمده است، زیرا در دوران باستان، فولاد هندی معروف بوده است.

فولاد چند جوشی است. برای ساختن فولاد، کربن آهن خام سفید را می‌سوزانند، تا از۵.۳ تا ۶ درصد به ۱.۵ تا ۲ درصد وزنش کاهش یابد، عنصر‌های دیگر را در آن اندازه می‌کنند تا فولاد خواسته شده ساخته شود. فولاد، کربور آهن است که با عنصرهای دیگر هم‌جوش شده باشد. با سوزاندن کربن آهن خام سفید و همجوش کردن آن با کمی کربن و اندازه‌کردن عنصر‌های دیگر در آن، به دو روش خمیری‌کردن و آب‌کردن فولاد را می‌سازند.

روش‌خمیری: در آغاز صنعت فولاد سازی، فولاد را به این روش می‌ساختند که این روش، دیگر به‌کار نمی‌رود. در این روش آهن خام را در تشت کوره‌ی شعله‌ای می‌گذاشتند و روی آن شعله می‌دمیدند تا آب شود. آهن خام آب‌شده را به‌هم می‌زدند تا کربن آن بسوزد. به تدریج که کربن آهن خام می‌سوخت، درجه‌ی آب‌شدنش بالا می‌رفت و خمیری می‌شد. خمیر فولاد را تکه‌‌تکه با گازانبر از کوره بیرون می‌آوردند و آنها را با پتک درهم می‌کوبیدند که سرباره‌شان بریزد و یکپارچه شوند. فولاد یکپارچه شده را نورد می‌زدند تا به‌شکل شمش درآید. چند شمش را دسته کرده و در کوره، گرما می‌دادند تا سرخ‌شود و با یک پتک‌سنگین آنها را درهم می‌کوبیدند تا یک تکه گردند و به‌آن شکل می‌دادند. سر باره‌ای که در کوره می‌ماند و آنچه هنگام کوبیدن خمیر فولاد از آن می‌ریخت چون آهن داشت، از نو همراه موادخام به کوره‌ی آهن گدازی می‌ریختند.

روش آب‌کردن: امروزه، همهٔ‌ی فولاد جهان به روش آب‌کردن، ساخته می‌شود. آهن‌خام آبکی که از کوره‌ی آهن به بیرون روان می‌گردد، نخست به تغارهای فولادی می‌ریزد، از آنجا آن را در تانک مخلوط کن گهواره‌ای می‌ریزند. برای آن‌ که گرمای آهن‌خام به بدنه‌ی تغار و تانک فولادی نرسد، درون آنها را با آجر نسوز آستر می‌کنند.

تفاوت فولاد آلیاژی و غیرآلیاژی

فولادهای آلیاژی

انواع فولاد آلیاژی به‌طور کل در دو دسته فولاد کم‌آلیاژ و فولاد پرآلیاژ قرار دارند. فولاد کم‌آلیاژ به‌آن نوع از فولاد آلیاژی اطلاق می‌‌شود که کم‌تر از ۸ درصد عناصر آلیاژی در محتوای خود داشته باشند. فولاد پر آلیاژ برخلاف دسته قبلی بیشتر از ۸ درصد عناصر آلیاژی در آنها وجود دارد. فولاد ضدزنگ در دسته‌ی فولاد پرآلیاژ قرار می‌گیرد. تعداد فولادهای آلیاژی کم نیستند. از جمله فولادهای آلیاژی می‌توان از موارد زیر نام برد: فولاد آلیاژی کروم‌دار، فولاد آلیاژی وانادیوم‌دار، فولاد آلیاژی تنگستن‌دار، فولاد آلیاژی منگنزدار، فولاد آلیاژی کبالت‌دار، فولاد آلیاژی نیکل‌دار، فولاد آلیاژی مولیبیدن‌دار. 

فولادهای غیر آلیاژی

اگر هنگام ذوب، هیچ عنصری به فولاد اضافه نشود، به آن فولاد غیر آلیاژی گفته می‌شود. ساخت فولاد غیرآلیاژی با قرار دادن سنگ‌معدن در کوره، و ذوب آن انجام می‌شود. روند ذوب هرگونه ناخالصی موجود در سنگ‌آهن را از بین می‌برد. پس از انجام اولین فرآیند ذوب، فولاد هنوز مقدار کربن زیادی برای تبدیل شدن به فولاد غیرآلیاژی را دارد. روند ذوب بارها و بارها انجام می‌شود تا زمانی که میزان کربن موجود در سنگ معدن به زیر ۱.۵ درصد از محتوای کل فولاد کاهش یابد.

 عناصر تشکیل دهنده‌ی فولاد آلیاژی

نامگذاری فولادهای آلیاژی، تنها براساس ترکیب شیمیایی آنها می‌باشد. در ذیل به معرفی چند عنصر پرکاربرد در فولاد آلیاژی می‌پردازیم.

کربن (C)

کربن، مهم‌ترین و موثرترین عنصر آلیاژی در فولادها می‌باشد و بالاترین تاثیر را در ساختار فولاد دارد. هر فولاد آلیاژشده علاوه بر کربن، عناصر آلیاژی دیگری نظیر سیلیسیم، منگنز، فسفر و گوگرد را به‌همراه دارد. به‌طوری که این عناصر به شکلی ناخواسته به‌هنگام فرآیند تولید در فولاد باقی خواهند ماند. کربن، یک آستنیت‎زای قوی است که استحکام مکانیکی را افزایش می‌دهد. این عنصر، مقاومت به خوردگی مرزدانه‎ای را به‌علت تشکیل کاربید، کاهش می‎‌دهد. در فولادهای زنگ‌نزن، فریتی مقاومت به خوردگی و چقرمگی را به‌شدت کاهش می‎‌دهد. در فولادهای زنگ نزن، مارتنزیتی استحکام و سختی را افزایش اما چقرمگی را کاهش می‎‌دهد.

کروم  (cr)

 نقش کروم، بیشتر در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سلسیوس مشخص می‌شود. این عنصر، باعث شکل‌گرفتن یک لایه اکسید غنی از کروم مقاوم، برروی سطح می‌شود که از رسیدن بیشتر اکسیژن به لایه‌های زیرین و درنتیجه زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند.

نیکل  (Ni)

عنصر نیکل باعث تغییر ساختار کریستالی از BCC (فریتی) به FCC (آستنیتی) می‎‌شود و پایدار کننده‎ی آستنیت است. این عنصر می‎‌تواند مقاومت به خوردگی را خصوصاً در محیط‎های کاهنده، افزایش دهد. نیکل در گریدهای مارتنزیتی و فریتی باعث بهبود چقرمگی می‎‌شود. در گریدهای مارتنزیتی با مقادیر کم‌کربن، اضافه‌کردن نیکل باعث بهبود قابلیت جوش‎پذیری می‌شود. بنابراین نیکل باعث افزایش چقرمگی، استحکام دمابالا و افزایش مقاومت در مقابل کربوریزه‌شدن و نیتریده‌شدن می‌شود.

منگنز (Mn)

این عنصر در دماهای پایین، تثبیت کننده‌ی‎ آستنیت ولی در دماهای بالا تثبیت کننده‎ی فریت است. این عنصر انعطاف‎پذیری گرم را افزایش می‎‌دهد.

سیلیسیم  (Si)

سیلیس استحکام فولاد را افزایش می‌دهد وسختی‌پذیری را زیاد می‌کند و همچنین مقاومت سایشی را افزایش می‌دهد. در مقادیر بالای سیلیس، سختی‌پذیری و استحکام فولاد افزایش می‌یابد ولی این افزایش، همراه با کاهش شکل‌پذیری و انرژی ضربه است.

گوگرد  (S)

نقطه‌ی تسلیم و مقاومت در برابر کشش فولاد را تغییر نمی‌دهد. در فولادهای خوش‌تراش وجود گوگرد، عامل مهمی است. درواقع، یکی از راه‌های افزایش قابلیت ماشینکاری، اضافه‌کردن گوگرد به ترکیب فولاد است. وقتی ابزار برش روی سطح قطعه کار می کنند، به علت وجود سولفات منگنز، طول پلیسه‌ها کوتاه‌تر می‌شوند و در نتیجه صافی سطح بیشتر می‌شود.

مولیبدن  (Mo)

باعث افزایش استحکام ترکیدگی ناشی از خزش می‌شود. این عنصر باعث افزایش مقاومت به خوردگی یکنواخت و موضعی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‎‌دهد. باعث پایداری ریزساختار فریتی شده و مقداری استحکام مکانیکی را افزایش می‎‌دهد. در فولاد کروم، نیکل دار و فولاد منگنزدار سبب ریزدانه‌سازی می‌شود و باعث بهبود قابلیت جوشکاری می‌شود.

تیتانیوم  (Ti)

درصد کمی تیتانیوم، در حدود ۰.۳ تا ۰.۷ درصد، می‌تواند در فولادهای آستنیتی باعث افزایش استحکام شود و همچنین برای ازبین‌بردن اثر مخرب کاربید کروم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیوبیم  (Nb)

در فولادهای ضدزنگ، اثری مشابه تیتانیوم را داشته و به‌تنهایی و یا به‌همراه تیتانیوم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلومینیوم  (Al)

یکی از قوی‌ترین اکسیژن‌زداها و نیتروژن زداهاست و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، تأثیر بسیار زیادی برای مقابله با کرنش‌های ناشی از پیری دارد. در ترکیب با نیتروژن، تشکیل نیترور سخت می‌دهد که باعث افزایش مقاومت در برابر پوسته‌شدن می‌شود. به همین دلیل به‌عنوان عنصری آلیاژی برای مقاومت حرارتی فولادها به‌کار می‌رود.

 


:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ahan

 

شرکت بازرگانی تولیدی سراج توس، یکی از معتبرترین تأمین‌کنندگان انواع ورق‌های فولادی، مقاطع فلزی و نماینده‌ی رسمی فروش شرکت فولاد آلیاژی ایران می‌باشد.

 

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، شرکت سراج توس، در زمینه صادرات، واردات و تأمین قطعات فولادی، فعالیت داشته و عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد و همچنین عضو اتاق بازرگانی ایران است. از دیگر افتخارات این شرکت عضویت در اتاق مشترک ایران و آلمان و عضویت در اتاق مشترک ایران و افغانستان است. در ادامه، شما را با برخی از فعالیت‌های شرکت سراج توس آشنا می‌کنیم.

میلگرد

در کشور زلزله‌خیز ایران، بالا بردن استحکام ساختمان‌ها اهمیت حیاتی دارد. امروزه به مدد تکنولوژی، استحکام ساختمان‌ها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده‌است. یکی از مصالحی که در بالا بردن ایمنی ساختمان‌ها نقش حائز اهمیتی دارد میلگرد است. قابل ذکر است که شرکت سراج توس یکی از معتبرترین تامین‌کنندگان میلگرد و تیرآهن در کشور است.

میلگرد به پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای و توپر گفته می‌شود. با وجود اینکه بتن خاصیت کششی ضعیفی دارد اما قابلیت متراکم‌سازی بالایی دارد، بنابراین میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون نیروهای کششی می‌توانند باعث شکستن آن شوند. این پروفیل صنعتی در انواع سایزها تولید شده و در اکثریت سازه‌های ساخت دست انسان از میلگرد استفاده می‌شود از جمله، ساختمان‌ها که از کف تا دیواره‌های آن از میلگرد استفاده شده است.

میلگرد

میلگرد به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود. میلگرد ساده و میلگرد آجدار. که البته میلگرد کلاف نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. از نظر میزان مقاومت نیز میلگردها به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند: میلگرد اروپایی، میلگرد فولاد کربن، روکش اپوکسی، میلگرد گالوانیزه، میلگرد فایبرگلاس، فولاد استنلس، میلگرد تقویتی، میلگرد ترانس. از مهم‌ترین انواع میلگردهای ترانس می‌توان به دوپولیش، ترانس مفتول، میلگرد ترانس شش پر و میلگرد ترانس سنگ‌خورده اشاره کرد.

همان‌طور که گفته‌شد میلگردها برای افزایش کیفیت و استحکام بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند، حال می‌خواهیم کاربرد برخی از انواع میلگرد را به اختصار بیان کنیم.

میلگرد خرک در واقع آرماتورهای پایه‌داری هستند که مهم‌ترین کاربرد آنها، نگه‌داشتن آرماتورهای فوقانی در فونداسیون‌ها است. این نوع میلگردها می‌توانند شبکه‌های افقی را به فاصله‌های تعیین شده، در قالب قرار دهند.

میلگرد خاموت در سازه‌های ساختمانی نقش مهمی ایفا می‌کند و از مهم‌ترین آنها می‌توان به محافظت از آرماتورهای طولی اشاره کرد. با استفاده از میلگرد خاموت می‌توان مقاومت بتن را افزایش داد. از میلگرد رکابی برای حفظ آرماتورهای طولی یا عمودی در هنگام بتن‌ریزی دیوار، استفاده می‌شود.

روش تولید میلگرد

برای تولید میلگرد، در نورد گرم ابتدا درجه حرارت کوره به ۱۱۰۰ رسانده می‌شود. این دما، دمای ذوب شمش‌ها جهت تولید میلگرد است. شمش‌ها در دمای مطلوب به صورت مذاب درآمده و به مرحله‌ی رافینگ فرستاده می‌شوند. در رافینگ توسط سه غلتک فشاری و کششی در سه مرحله از قطر نورد کاسته و پس از رسیدن به قطر مطلوب، به محل قرارگیری نوارها فرستاده می‌شود تا آج‌زنی برای میلگردهای آجدار انجام‌شود و سپس در نورد سرد شاهد کاهش قطر و ضخامت میلگرد خواهیم بود.

با مراجعه به وب‌سایت سراج توس از جدول مشخصات انواع میلگرد عرضه‌شده توسط این شرکت، اطلاع پیداکرده و با اطمینان از بهترین قیمت و کیفیت از ما خرید کنید.

تیرآهن

تیرآهن از مهم‌ترین المان‌های استفاده شده در سازه‌های ساختمانی و صنعتی است، از اصلی‌ترین کاربردهای تیرآهن می‌توان به تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای وارد بر آن اشاره کرد. تیرآهن دارای کاربردهای زیاد و متفاوتی است، اصلی‌ترین کاربرد این پروفیل، استفاده از آن به‌عنوان اسکلت‌فلزی ساختمان‌ها است که به‌عنوان ستون عمل می‌کند.

از تیرآهن به‌طور گسترده در ستون‌ها، خرپاها، نعل درکارگاه‌ها، بیم‌ها در پوشش سقف و پل‌های لانه‌زنبوری استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای تیرآهن، استفاده از آن‌ها به عنوان تیرهای اصلی یا شاه‌تیر است. تیرآهن به‌عنوان شاه‌تیر می‌تواند به ستون‌ها متصل شود و تیرک‌های میانه را نگه‌دارد.

تیرآهن براساس انواع مختلفی که دارد نقش و وظایف متفاوتی نیز داراست که از انواع آن می‌توان تیرآهن‌های IPE ،INP ، IPB و لانه‌زنبوری را نام برد.

تیرآهن لانه‌زنبوری به‌عنوان تیرآهن شبکه نیز شناخته می‌شود. هدف از ساخت تیرآهن لانه‌زنبوری، این است که تیر بتواند با کم‌ترین تغییر شکل، کمان‌خمشی بیشتری را تحمل کند. این نوع تیرآهن دارای کاربرد عمده، به‌عنوان ستون در سازه‌ها و عناصر سقفی است.

فرآیند تولید تیرآهن نیز مانند اکثر پروفیل‌های دیگر، فرآیند نورد گرم است که یک روش بسیار رایج برای شکل‌دهی محصولات فلزی به‌حساب می‌آید. همچنین باید خاطر نشان کرد که نحوه تولید تیرآهن‌ها تأثیر بسزایی بر قیمت آنها دارد.

تیرآهن

استفاده از تیرآهن، دارای مزایای بسیار زیادی است. یکی از این مزایا، نبود خطا در کارگاه‌های ساخت تیرآهن است زیرا تیرآهن‌ها قطعاتی پیش‌ساخته در کارگاه‌های صنعتی هستند. همچنین به‌علت آماده بودن آنها سرعت کار در ساختمان‌های اسکلت‌فلزی بسیار بالاتر است و اجرا و نصب تیرآهن‌ها با سرعت بسیار بالایی انجام می‌پذیرد. همچنین یکی دیگر از مزایای استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی و به‌طور کلی ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی، این است که پروفیل‌های آهنی، نسبت به مقاطع سازه‌های بتنی فضای کمتری اشغال می‌کنند و از این نظر نیز دارای صرفه‌ی اقتصادی هستند.

تیرآهن، دارای نقش بسیار مهمی در سازه‌های گوناگون است. بنابراین تمامی تولید کننده‌ها باید استانداردهای آن را رعایت کنند. از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن، می‌توان به ذوب آهن اصفهان اشاره‌کرد که نیاز بازار داخل و همچنین خارج از کشور را تأمین می‌کند. گفتنی است که تیرآهن‌های کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان، دارای وزن استاندارد و قیمتی بالاتر از سایرین هستند. شرکت سراج توس یکی از عرضه‌کنندگان تیرآهن‌های کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه‌های مطرح دراین صنعت است.

با مراجعه به وب‌سایت سراج توس از جدول مشخصات انواع تیرآهن عرضه‌شده توسط شرکت سراج توس، اطلاع پیدا کرده و با اطمینان از بهترین قیمت و کیفیت، از ما خرید کنید.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()